|
|
SZYBKI TRAMWAJ
KOLEJOWY STARGARD SZCZ.
Miasto posiada podmiejską kolej dojazdową o rozstawie toru 1000 mm.
Kolej ta jest
także posiadaczem linii normalnotorowej łączącej dworzec
kolei StKD z siecią kolei normalnotorowych. Linia ta ma wewnątrzmiejski
przebieg, dogodny dla wprowadzenia tramwaju kolejowego.

Wprowadzenie w Stargardzie Szcz. systemu tramwaju spalinowego, który
wykorzysta istniejące bocznice i linię kolejową do Pyrzyc,
łącząc odległą dzielnicę Kluczewo z centrum tego
70-tysięcznego miasta, jest możliwe. Już w Strategii rozwoju
sektora transportu woj. Zachodniopomorskiego do roku 2015 uwzględniono
wprowadzenie kolei miejskiej do Kluczewa. Problemem jest brak elektryfikacji
tego odcinka oraz stosunkowo odmienny charakter potoku podróżnych na tej
linii, w odróżnieniu od linii Szczecin- Stargard. W listach czytelników
przesłanych znaleźć można propozycję przedłużenia
linii SKM Szczecin- Stargard aż do Kluczewa. Jednak taka organizacja
generowałaby straty- tabor byłby dostosowany do obsługi potoku
Stargard- Szczecin, a nie Stargard- Kluczewo, wobec czego należy założyć,
iż generowałoby to straty na tym krótkim odcinku, obsługiwanym
nieodpowiednim taborem.

Fot. Fragment schematu koncepcji Urzędu Marszałkowskiego. Linie SKM
zaznaczone są kolorem żółtym.
Obecnie istniejąca bocznica
będąca własnością kolei wąskotorowej łączy
dworzec Stargard Gł. ze stacją końcową kolei wąskotorowej o prześwicie
toru 1000 mm. Część tej wewnątrzmiejskiej linii jest trójszynowa
(1435 mm i 1000 mm).
Zakłada się uruchomienie tramwaju spalinowego w
relacji Kluczewo- Dw. Główny- Dw. Wąsk.- Centrum kursującego z
30-minutową częstotliwością. Konieczna jest jednak dobudowa
kilkuset metrów trójszynowego torowiska od parku Chrobrego do ścisłego
centrum miasta, tak by tramwaj i kolej podmiejska mogły zdobyć
większą liczbę pasażerów. Problemem jest brak taboru oraz
komplikacje techniczne związane z budową toru przez centrum średniowiecznego
miasta. Odcinek linii do Pyrzyc zostanie także wykorzystany, za co zarządca
tej linii, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzyma stosowną opłatę.
Możliwe jest także przejecie tej linii przez samorząd- powinno to
być najtańsze rozwiązanie. Zakłada się finansowanie
realizacji projektu w oparciu o środki unijne.
Fot. Schemat proponowanego połączenia, odcinek wykropkowany to
proponowane przedłużenie odcinka trójszynowego.

Spis przystanków (wg. opracowania St. Biegi) :
 | Rynek (po zbudowaniu odcinka toru trójszynowego) |
 | Park Chrobrego |
 | Limanowskiego |
 | Wojska Polskiego |
 | Piłsudzkiego |
 | Os. Kopernika |
 | Dworzec Gł. |
 | Ks. Bogusława IV |
 | Broniewskiego |
 | os. Pyrzyckie |
 | Lotników |
 | Tańskiego |
 | Cukrownia (wykorzystanie bocznicy) |
 | Kluczewo |
Oprac. A. Fularz
Załączniki: Dane statystyczne
Ludność
Wskaźniki demograficzne
Wyszczególnienie
1995
1999
2000 2001
Ludność na 1 km2
1523,0 1541,9
1546,0 1545,2
Ogółem
73254 74166
74362 74326
Komunikacja miejska.
Wyszczególnienie
1999
2000
2001
Linie komunikacyjne w
km
182
188
188
Czynne trasy autobusowe w km
44
44
44
Tabor
autobusowy
41
40
39
Miejsca w
wozach
4542
4424
4324
Przewozy pasażerów w mln.
14,2
14,0
13,5
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz